Een dagje Chisinau! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu Een dagje Chisinau! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu

Een dagje Chisinau!

Door: Su-Elle

Blijf op de hoogte en volg Wings

12 Juli 2014 | Moldavië, Borceag

Een gedeelte van de groep is vandaag naar Chisinau geweest, waarvan ik nu een korte beschrijving zou geven als ik ook maar iets wist over de stad. Dit is helaas niet het geval, maar wat ik wel weet is dat het een erg indrukwekkende plaats is. Het indrukwekkende gedeelte begon al bij de busreis. We zaten met zijn allen in een busje voor twintig personen, een gedeelte van onze groep en een gedeelte van de Moldavische groep. Voor de busreis is maar 1 beschrijving mogelijk: het voelt alsof je in een vliegtuig zit op een leger duplicaten van Jaric's iPhone tijdens de toetsweek. Voor zij die hier weinig uit kunnen opmaken: er werd heel wat afgehobbeld en gevibreerd.

Na het vibreren in de bus (wat een heerlijk werkwoord) hebben we ons volgetankt met de benodigde lading cafeine in een erg leuk koffiehuisje. Na de koffiepauze zijn we op zoek gegaan naar souveniertjes (laten we hopen dat ik dit goed heb gespeld). We zijn allemaal goed geslaagd; leuke armbandjes tot traditionele tasjes gaan mee terug in de koffer. Na een beetje gesneup in een traditionele winkel zijn we de markt opgegaan. Hier was het zeer typisch, iedereen verkocht dezelfde rommel waarvan slechts 1 op de 100 koopstukken daadwerkelijk gewild waren. Toch was ook de markt erg leuk. We hebben ons vooral verbaasd over de prijzen van zo'n beetje alles. Van het geld van een van de armbandjes zou je hier ook wel twee pakjes sigaretten kunnen kopen, you do the math.

Na een heerlijke lunch met pizza en salade (de smaaksensatie is werkelijk waar onbeschrijvelijk, dus laat ik dat maar niet proberen) zijn we doorgelopen naar het museum. De voorwerpen waren indrukwekkend, maar de indruk die gewekt werd was vooral dodelijk saai. Niet dat ik cynisch probeer te doen, maar iedereen was tamelijk moe en had weinig zin om nog op te letten. Dit resulteerde gelukkig wel in grappige foto's.

Niemand had meer honger na de schranssessie bij Andy's Pizzas, dus hebben we een kleine snack bij de Mac gegeten. McFlurry Oreo kunnen we in Nederland best gebruiken.

Natuurlijk mogen we de verjaardag van Laurens niet vergeten! Eenmaal thuis na twee en een half uur gehobbel en getril werden we luidruchtig maar geweldig ontvangen. De thuisblijfgroep had ook een grandioze dag gehad (ze hebben een frisse duik in het meer genomen) en ze hadden met zijn allen het Day Care Centre prachtig versierd. Binnen stond een colossale taart te wachten met een heleboel kaarsjes. Laurens heeft ze in 1 keer uitgeblazen en hopelijk een mooie wens gedaan, niet dat die uit zou komen door de kaarsjes, wie gelooft dat soort dingen nou? Maar het gaat om het idee. Wat ook zeer leuk was is dat Laurens op een stoel werd geplant en naar buiten werd gesleept. Hier is hij 17 keer (zijn leeftijd) de lucht in gelanceerd, het zal wel een Moldavische gewoonte zijn, maar het was vooral hilarisch leuk. Het Moldavische 'feestje' was erg gezellig en nu zitten we weer in ons huis.

Morgen gaan we naar het zwembad in Cahul, maar eerst wonen we nog een twee uur durende kerkdienst bij. Ik zal hier verder niets over zeggen, want anders moet ik weer de cynische pessimist uithangen (mooie praeteritio he, T?).

Slaap lekker en nocte boene allemaal (spellingscorrectie is niet gegarandeerd)!

(En natuurlijk gefeliciteerd aan Laurens met zijn 17e verjaardag!)

• 12 Juli 2014 - 22:44

Ina:

Wat weer een heerlijk verslag, Su-Elle. Ik ben heel benieuwd naar het leuke tasje dat je hebt gekocht :)
    Ik weet hoe leuk je op dit moment kerkdiensten vind, dus ik wens je veel sterkte.
    Wil je Laurens namens ons feliciteren met zijn verjaardag?
    P.s. Het gaat goed met je peperplantje, maar de broccoli wordt hem niet, ben ik bang.
    Liefs van ons.

• 12 Juli 2014 - 22:54

Wim:

Vraagje: Is het mogelijk om een foto te maken van de Moldavische jeugd in de voetbalkleding die jullie mee hebben genomen? Deze kan ik dan plaatsen op de site van de KNVB.

• 13 Juli 2014 - 11:54

Hans En Janneke:

Hoi,
    Weer een ervaring erbij! Nu ontdekken wij de, enkele, foto's pas. Krijgt het verhaal ook een beeld!

Succes deze week en tot het volgende reisverhaal, leuk om op deze manier op de hoogte te blijven.

Lieve groet van Hans en Janneke

• 13 Juli 2014 - 11:59

Nel Kruiswijk:

Dag allemaal
    Wat schrijf je toch ontzettend leuk Su-Elle. Echt genieten. Wat een belevenissen daar. Mooi dat we er op deze manier toch aan de rand ook wat van meekrijgen. Nog een mooie week gewenst allemaal. En die kerkdienst heb je ook vast wel weer overleefd ;-)

• 13 Juli 2014 - 12:00

Kees En Hanneke:

Superleuk om te lezen wat jullie meemaken. Wat zal dit een ervaring zijn. We denken aan jullie.

Groetjes en tot ziens
    Kees en Hanneke

• 13 Juli 2014 - 16:27

Anja:

Hallo allemaal en in het bijzonder mijn "broertje" Hendrikus,

Leuk en interessant om jullie ervaringen te lezen over "daily Life" in Moldavië. Zo veel armoede en relatief dicht bij huis! Dat gat in de grond dat is echt primitief! Hendrikus ik neem aan dat je de anitbiotica kuur al hebt gebruikt gezien de hygienische omstandigheden. Hoe vordert de bouw ben je/ zijn jullie, tevreden met het resultaat op dit moment? En dan volgende week het kinderwerk begrijp ik. Dat worden jeugdherinneringen Hendrikus! Inspiratie halend uit vervlogen tijden, uit een ver verleden, op de camping in Drenthe: Hendrikus en Anja als Indiaan in de Drentse bush! Ik wens dat jullie de kinderen in Moldavie ook prachtige en blijvende herinneringen mogen meegeven aan het kinderwerk wat jullie gaan doen! Keep the movement going! Suc6.

Hartelijke groeten,
    Anja

• 13 Juli 2014 - 20:07

Tirza Atsma:

Wat een heerlijk verhaal weer Su-Elle! (Schreef ik toch bijna je naam verkeerd...op z'n Amerikaans..tss) maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig naar die hilarische foto's..