Kinderramp - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu Kinderramp - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu

Kinderramp

Door: Su-Elle

Blijf op de hoogte en volg Wings

15 Juli 2014 | Moldavië, Borceag

Wat een kinderen! Elke ochtend om 8 uur verzamelen plusminus vijftig kinderen zich voor de poorten van het Day Care Centre. Het voelt bijna alsof ze naar een concert gaan, want het kamp begint pas om half 10! Gisteren hebben we de eerste dag van het kinderkamp beleefd. Dit was wel even wennen, we vonden het eerst meer een kinderramp dan een kinderkamp. Wij hadden natuurlijk enige discipline verwacht, maar het werd al gauw duidelijk dat deze week een grote chaos zou worden. Er is een mooi schema gemaakt waar niemand zich aan houdt, maar we hebben geleerd om dit maar gewoon te accepteren.

Onze ochtend begon overigens grandioos. Nadat we een tijdje op de weg liepen te slenteren hoorden we getoeter en geschreeuw. De groep van Freddy racede met auto (een echte Lada) en wagen voorbij. Wij mochten meeliften, dus dat was zeer tof (en ietwat oncomfortabeler dan paard en wagen).

Elke kinderkampdag ziet er als volgt uit:
Aan het begin van de dag gaan alle kinderen in de kerk zitten. Er worden liedjes gezongen onder begeleiding van Elisei en Moise (de zoons van de pastoor). Daarna lopen we met zijn allen naar het bos, een lange tocht in de verzengende zon. Op de eerste dag leidde Moise ons door de bosjes, het is nog steeds onduidelijk waarom, aangezien er ook gewoon een normaal pad is ... Na een halfuurtje komen we aan bij een grote open plek, hier vinden alle spelletjes plaats. We verzinnen steeds een aantal leuke spellen die we in groepjes uitvoeren, de groepjes wisselen door. Het is als het organiseren van een dagelijkse gymles. Vandaag hebben we de kinderen (onder andere) laten spijkerpoepen. Dit was erg leuk, totdat we bruut werden onderbroken door gerommel in de wolken. De kinderen kwamen aanrennen met dekentjes en drapeerden die over ons heen (heel. erg. schattig.). Na de lunch besloten we toch maar terug naar de kerk te lopen, toen barstte de regen uit. Nu moet je je bedenken dat de grond en alle paden zo'n beetje bestaan uit een mix van zand en schijt. Wanneer dit wordt gemixt met regen ontstaat er een soort strontcocktail die je liever niet met je schoenen in aanraking wilt brengen. Dus wanneer je als toegewijd schoenschoonmaker met je Vans door een strontcocktail slentert waarvan de helft aan je zolen blijft plakken, vraag je je toch wel af waarom je in vredesnaam elke dag je schoenen hebt zitten schoonmaken met een oude tandenborstel.

Uiteindelijk kwamen we zeiknat aan bij de kerk, waar ook overal modder lag. De kinderen kregen hier een snack en praatten nog wat bij (niet dat wij hier ook maar iets van konden verstaan). Gelukkig hadden wij allemaal de voetbalshirtjes van de KNVB meegenomen naar de kerk, want al gauw liep de helft van de jongens daarin rond. Na een tijdje zijn wij zelf ook maar naar onze huizen gegaan om te douchen.

Vanavond hebben we genoten van een taart voor Haitze! We moeten alleen wel bekennen dat de taart niet echt voor Haitze was, maar dat de mensen dachten dat Hendrikus zelf jarig was omdat we zo hard voor hem zongen. Natuurlijk vond niemand dat echt erg. We hebben maar geluk dat Loekie morgen jarig is... ;) De conditionering van zingen --> taart gaat erg snel.

Na gezellig zingen in de kerk en een mooie dagafsluiting van Ismay zijn we weer naar huis gelopen. We hopen dat het morgen niet meer gaat regenen. De lucht is nu in elk geval vol met prachtige sterren, dus het ziet er goed uit.

Fun fact: In het bos groeit er wiet langs de paden. Ik neem een bewijsstuk mee naar huis, for science.

• 15 Juli 2014 - 23:26

Hielkje :

Hoi allemaal,
    Wat weer een mooi geschreven verhaal. Al die kinderen vermaken zich met jullie, dat is t belangrijkste. En jullie ook natuurlijk. Veel taart, feest,ook zo te lezen...!
    Geniet van jullie laatste dagen met kinderkamp.

Groetjes, Hielkje

• 16 Juli 2014 - 07:22

Angelique:

Wat een geweldig verhaal weer! Klinkt als veel plezier, schema's loslaten, inhaken op wat er komt, gebeurt. Creatief leren zijn. De kinderen zijn jullie dankbaar lijkt me! En dat jullie veel lol hebben is duidelijk! Wat nemen jullie een prachtigs ervaring mee naar huis in de rugzak van je leven. En wat waardeer je thuis een hobbelig fietspad weer haha. En zeur je niet weer over 'dat beetje' hondepoep wat hier ligt....
    Zet m op nog even de laatste dagen. Komen er nog foto's?? Maak er nog wat moois van. Hou je korte broek maar aan want het wordt hier ook tropisch.
    Groetjes allemaal. Liefs Angelique

• 16 Juli 2014 - 08:06

Ina.:

Wat beleven jullie toch veel deze weken. De kinderen hebben dus erg naar jullie uitgekeken, gezien het feit dat ze al anderhalf uur van te voren aanwezig zijn. Prachtig.
    Su-Elle, dat worden dus een paar nieuwe schoenen als je thuiskomt? En pas maar op met je wietplantje, anders heb je zaterdag op Schiphol ook nog een drugshond achter je aan te snuffelen. Heel veel pleziernog met elkaar deze laatste dagen bij het kinderkamp. Wij gaan nu ook beleven hoe warm jullie het hebben, wordt hier tropisch..Groeten aan allen.

• 16 Juli 2014 - 10:49

Ankie:

Het kinderkamp is dus ook heel hard werken!!!!
    Was dit jullie eerste kennismaking met de regen?
    Veel succes met de laatstse loodjes. Vrijdag maar lekker ontspannen en jullie voorbereiden op de terugreis. En dan hier in Nederland onder een stralende zon jullie indrukken verwerken!!
    Frank en de rest......... nog even knallen en tot zaterdag. X

• 16 Juli 2014 - 12:01

Fokje Den Hertog:

Hallo allemaal.
    Kinderen die al anderhalf uur op jullie staan wachten dat zegt wel wat !Mooi dat jullie die kinderen zo veel plezier/vreugde kunnen bieden.
    W at de regen betreft zeggen we hier : na regen komt zoneschijn.
    Geniet en lach nog even met elkaar!!!
    Smul ook nog van de taart.
    Wij kijken weer naar jullie allemaal uit, en bij deze een exstra groet aan Rianne D. H.
    groetjes Fokje en fam.

• 16 Juli 2014 - 13:30

José:

Lieve Loekie en de rest. Wat zal de jeugd daar blij zijn met jullie, en al jullie meegebrachte spullen.
    Het is voor de jongeren daar ook niet niks, om bijna nooit wat voor jezelf te hebben en nu zo te worden verwend. Geniet van elkaar!! Nog heel veel plezier. Liefs van ons.

• 16 Juli 2014 - 14:05

Monique:

Wat leuk om van jullie belevenissen op de hoogte te blijven. Het klinkt alsof jullie het geweldig naar je zin hebben, dat kan ik me voorstellen, een prachtige ervaring. Spijkerpoepen hahaha, was vroeger ook altijd een hit op kinderfeestjes.
    Nog veel plezier nog jullie laatste dagen en goede reis terug !
    Groetjes Monique.

• 16 Juli 2014 - 18:25

Anneke Zandee Koopman:

Lieve Ismay en alle anderen enthousiastelingen, wat doen jullie goed werk !! Ook in Joure is het warm !! Nog even genieten in het verre Moldavië. en dan lekker naar huis, de Vans in de wasmachine en een heerlijke douche . Dikke TUT voor jullie allemaal .. Toppertjes Groetjes Rob Anneke en de Rest !!!

• 16 Juli 2014 - 19:39

Wietze:

Hoihoi RianneH,

Elke dag 50 kinderen vermaken lijkt me een hele drukte!
    Maar volgens mij lukt jou dat prima!
    Ik ben benieuwd of de kids je dansje nu ook kunnen?
    Geniet nog van de laatste dagen en ik zie je zaterdag weer!!
    Dikke kus!

• 17 Juli 2014 - 10:29

Elisa:

Hoi iedereen,

ja, wat een grote groep kinderen, maar vast leuk om te doen!

Rian H, alles goed? Mis je Wietze ( en ons..! ) al een beetje ( erg)?
    Tot zaterdag Rian!

Heel veel plezier en succes nog iedereen!

Groeten, Elisa den Hertog

• 17 Juli 2014 - 14:40

Rika Locht:

Hoi Su-Elle, Bednkt voor je mooie verslag. Is de grond niet een mix van zand en leem?
    Veel "sterkte" met de kids en tot ziens.
    groetjes rika

• 17 Juli 2014 - 19:02

Rita Pitstra:

Zo te zien is het leuk, hartverwarmend maar ook heel erg af zien op zijn tijd. Een wereldervaring!