Rommelblog - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu Rommelblog - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu

Rommelblog

Door: Su-Elle, Saskia en Rixt

Blijf op de hoogte en volg Wings

18 Juli 2014 | Moldavië, Borceag

Voordat we deze blog beginnen moeten we jullie attent maken op het feit dat we 15:50 aankomen op Schiphol, maar als we vertraging hebben is de code KL1374. Met deze code kunnen jullie op internet informatie ophalen over het vliegtuig )bij welke ingang jullie ons huilend kunnen ontvangen en kunnen vertroetelen). Dan beginnen we nu met de echte post:

De laatste dag, de een-na-laatste blog, ons laatste afscheid. We zitten deze blog te schrijven in het bijzijn van zo ongeveer 100 vliegen, die gaan we zeker niet missen. Toch zijn er genoeg dingen die we wel gaan missen; de mensen hier en hun gastvrijheid, het schrijven van deze blog en het lezen van alle lieve reacties, de frisse ochtendwandelingen en vooral ons fantastische toilet.

Gisteren was, helaas, de laatste dag van het kinderkamp. Het weer was niet echt subliem en het knutselen viel letterlijk in het water. Bij het spelen van de balspelletjes merk je dat de kinderen hier toch heel anders zijn opgevoed. Er is vrijwel continu sprake van een soort machtsspel, Lord of the Flies in real life. Wie is de sterkste? Want die overleven hier. Het gaat er ruig aantoe en er zijn amper grenzen, de spelregels worden steeds genegeerd. Voor ons georganiseerd volkje is dat soms best lastig

Ook de tegenstellingen in dit land zijn groot, aan de ene kant hechten ze geen waarde aan materialen en aan de andere kant herbruiken ze deze wel. Daar sta je dan in de regen plastic vorkjes af te wassen ... Geld wat ze eigenlijk in de toiletten en riolering moeten stoppen, geven ze uit aan mobieltjes. Overal zijn dieren, maar verzorgd worden ze dan weer niet. De mensen zijn poeslief tegen anderen, maar hondsgemeen tegen de paarden en alle andere dieren. Ze bemoeien zich ook vrij weinig met de kinderen, die redden zichzelf wel. Volgens mij slaapt Galia (3 jaar) nog minder dan Su-Elle. De kinderen hebben meer vrijheid dan bescherming.

Ondertussen zit Saskia hier ook nog in billen te prikken. De dokters leven #yolo en geven gewoon de antibiotica mee naar huis, ze hebben dus maar geluk dat onze verpleegster mee is. Als we weg zijn moet hun eigen verpleegster namelijk vier kilometer lopen voor het geven van zo'n 'prikje' (aka enorm pijnlijke injectie).

Vandaag is onze vrije dag, heerlijk! Vanavond mogen we nog meegenieten van een echte Moldavische barbecue en daarna is het janken geblazen. Vanochtend hebben we bij het ontbijt de live kipontleding voor de barbecue al meegemaakt, heerlijk als je pannenkoekjes met rode jam zit te eten terwijl de gastvrouw met haar handen in de ingewanden van een kip zit te graaien! Biologie all over again. Het ontbijt is hier overigens altijd wel 'grappig', we hebben nu al twee keer patat gegeten en meestal krijgen we er koekjes bij. In het begin waren we bang dat we werden vetgemest voor de barbecue, maar na verloop van tijd kwamen we er achter dat het wel gewoon 'normaal' zou zijn hier.

Momenteel omhelst Saskia een twee week oude poepende baby, die kwam hier net ook gewoon uit de lucht vallen. Bij het gastgezin van Betty komen er steeds weer onbekenden over de vloer, maar ook dat went. Na een tijdje denk je ook maar gewoon: Oh hey, weer een onbekende oude vrouw die straks vast in het Roemeens tegen me begint te lullen.

Deze blog is overigens 1 grote rommel, maar het is warm en we zijn omsingeld door een leger muggen. Bovendien is Moldavie zelf ook 1 grote rommel, dus we passen ons zo langzamerhand een beetje aan. De laatste blog zullen we thuis schrijven, die zal wel een beetje 'specialer' zijn.

Voor nu vaarwel, want wij lopen straks weer terug naar de kerk. Heerlijk weer een half uurtje doorstappen in de schijt. Geen enkele waterplas is hier te vertrouwen, want het kan zowel regenwater als urine van een koe zijn. Over 28 uur (of meer of minder, wij hebben ook geen zin om te rekenen) zijn we weer bijna thuis bij jullie. De laatste blog zal wel verschijnen nadat we een kleine eeuw hebben geslapen en gedoucht en op het toilet hebben gezeten.

Veel liefs van iedereen en bedankt dat jullie ons gevolgd hebben tijdens onze reis!

• 18 Juli 2014 - 10:57

Ida:

Het afscheid nemen nadert, jullie laatste dag alweer. Met de vele indrukken die jullie mee naar huis nemen. Wij wensen jullie allen een goede reis terug en een welkom thuis.

Warme groet vanuit Sintjohannesga.

• 18 Juli 2014 - 11:04

Hans En Janneke:

Heerlijk al dat gerommel! Goede reis naar huis en we zien jullie binnenkort.
    Groetjes van Hans en Janneke

• 18 Juli 2014 - 11:08

Tjeerd :

Wat een ervaringen! En wat ontzettend leuk opgeschreven! Compliment. Nu zien ook wij weer uit naar jullie thuiskomst.

Groetjes Tjeerd, Jelte en Eelke

• 18 Juli 2014 - 11:13

Ina En Wim.:

Wat nemen jullie veel ervaringen en belevenissen mee naar huis!! Voor morgen: een hele voorspoedige reis en tot ziens op Schiphol. We zullen hele grote zakdoeken mee nemen :)

• 18 Juli 2014 - 11:26

Froukje Fekken:

Hey luitjes, leuk om jullie verhalen allemaal gevold te hebben, zo nu en dan afzien maar ook vele mooie ervaringen rijker! Straks weer lekker thuis, zal ook wel weer wennen zijn…..normale wc, lekker douche en bijvoorbeeld lekkere ouderwetse aardappelen met gehaktbal met sperziebonen, appelmoes enz.
    Een hele goeie vlucht allemaal en lekker uitrusten de komende dagen.
    groetjes

• 18 Juli 2014 - 12:18

Angelique:

Ik ben aan het aftellen! 2 weken was lang zat... Maar wat mooi om jullie ervaringen te lezen. Veilige thuiskomst en tot gauw. X

• 18 Juli 2014 - 12:59

Kees En Hanneke:

Wat hebben jullie wat meegemaakt. Leuk om alles te volgen. Wij wensen jullie een fijne terugreis en dan maar lekker uitrusten.

Groetjes en tot ziens

• 18 Juli 2014 - 13:49

Marja:

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik kan niet wachten jullie morgen weer te zien en ook te horen over jullie ervaringen. Een hele goede terugreis gewenst en tot morgen!

• 18 Juli 2014 - 14:13

Tineke:

Lieve Ismay en al jouw vrienden.
    Goede reis naar huis, hoor jullie verdere verhalen binnenkort in Haskerhorne.

• 18 Juli 2014 - 14:21

Dominee:

Ik vind het mooi dat jullie ons deelgenoot hebben gemaakt van jullie belevenissen. Zo te horen was het de moeite waard om een jaar samen ervoor te gaan en het benodigde geld bijeen te brengen voor deze reis. Je wist natuurlijk al lang dat de wereld niet volmaakt is, maar nu je het met eigen ogen hebt gezien...? Doet het wat me je als je ziet hoe veel kinderen daar opgroeien? Of hoe men met beesten omgaat? We wachten allemaal vol spanning op jullie verslag.

• 18 Juli 2014 - 15:25

Adrie:

Tsja, ik ben er een beetje laat mee, maar ik heb pas vandaag al je blogs gelezen Su-Elle. Maar we zullen maar denken ... beter laat dan nooit. En ach, ik ben wel dan geen Roemeense, maar wordt al wel een dagje ouder en zo lang ik niet jankend om je nek gaat hangen valt het allemaal wel mee, toch??
    Het was leuk om jullie belevenissen te lezen en ik wens jullie een goede, veilige terugreis.

• 18 Juli 2014 - 15:29

José:

We wensen jullie een fijn afscheid van jullie Moldavische vrienden, nog een gezellige avond en natuurlijk een hele goede terugreis. Tot morgen!! Veel liefs van Ton ,Jan-Willem en José

• 18 Juli 2014 - 15:56

Fokje Den Hertog:

Lieve allemaal: jullie hebben veel meegemaakt en je zult morgen toch wel even een traan laten, als jullie weer vertrekken en begrijpelijk!
    Morgen eerst nog een lange rijs en dan hopen we jullie allemaal en wij natuurlijk ons Rianne d.H op Schiphol te verwelkomen !
    gr Fokje en fam.

• 18 Juli 2014 - 17:28

Joke Wiersma:

beste wingers,

genoten van jullie blogs, wat een ervaring,

goede reis en wel thuis!

• 18 Juli 2014 - 17:30

Hielkje :

Heel veel plezier met de barbecue en succes met het afscheid nemen.
    Fijne reis terug allemaal. Tot morgen!

Liefs, Hielkje

• 18 Juli 2014 - 18:37

Ankie:

Hey Frank
    Nog even lekker bbqen rn daarna een kort nachtje. Morgen weer thuis jongen!!
    We hebben je gemist.... :(

Henk Dijkstra:

Morgen een goede reis terug Wingers naar Oudehaske

• 19 Juli 2014 - 01:09

Wietze:

Lieve RianneH en de rest!

Na alles te hebben gelezen wat jullie hebben meegemaakt weet ik wel
    zeker dat je dit alles niet snel weer vergeet. Je hebt vast al van de bbq
    genoten en je zal inmiddels wel lekker slapen. Maar als je dit nog mee
    krijgt dan wens ik je een fijne reis toe! Ik ben blij om te kunnen zeggen;
    Tot morgen! Een hele dikke knuffel!

• 19 Juli 2014 - 03:19

Dick En Saskia:

Vooral Ynke en Betty(want die kennen we) maar natuurlijk voor alle "wings" super respect en nu maar een goede reis naar huis! Rust lekker uit en geniet nog even van "a job well done"! Groeten uit de US!