Aangekomen! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu Aangekomen! - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu

Aangekomen!

Door: Loekie en Su-Elle en Rixt

Blijf op de hoogte en volg Wings

06 Juli 2014 | Moldavië, Borceag

Na een succesvolle vlucht en een busreis van minstens zeven uur zijn we aangekomen in Borceag. Hier werden wij eerst tamelijk gastvrij ontvangen met een uitgebreide maaltijd. De mensen hier spreken Roemeens, maar Vitali (van Livingstone) spreekt gelukkig een aardig woordje Engels.

Na ons ietwat late diner werden wij naar onze verblijven gebracht. We zijn opgesplitst in vier teams, elk met een eigen gastgezin. Zo zit het ene team op twee minuten loopafstand van de ontmoetingsplek, terwijl het andere team elke ochtend een heerlijke wandeling van een half uur tot een uur mag maken.

Na een nachtje slapen hebben we een echte Moldavische kerkdienst bijgewoond. Het is hier gewoon dat de kerkdiensten een uur of twee duren, dit kan erg verschillen. Ook komen de mensen gewoonlijk fashionable late, dit kan uitlopen tot zo'n dertig minuten. De dienst was erg indrukwekkend en heel anders dan bij ons. Zo komt het dorp bijeen in het Day Care Centre (wat dus ook functioneert als kerk). Hier werden liedjes gezongen onder begeleiding van een gitaar en werd er gepreekt. Vitali heeft de preek ter plekke voor ons vertaald. Hendrikus heeft ook nog een persoonlijk verhaaltje verteld.

Na de dienst hebben we gezellig met de hele groep in de schaduw gezeten (in de zon is het risico op levend verbranden redelijk hoog). De communicatie is wat moeizaam, maar met een hoop armgebaren en instemmend gemurmel komen we een eind.

Het eten is hier overigens geweldig. Alles is vers en goed bereid. Het is ook erg gezellig om elke keer met de hele groep bij elkaar te komen voor de maaltijd.

De wegen lijken allemaal op elkaar, wat leidt tot vreemde routebeschrijvingen zoals: bij het verpletterde vogelkadaver rechts.

Deze middag zijn we van plan om te zwemmen bij het meer, we zullen spoedig laten horen hoe dat was!

Groetjes,
Trineke, Rianne den H., Yorrit, Laurens, Ismay, Rianne M., Frank, Loekie, Su-Elle, Rixt, Ynke, Hendrikus, Freddy, Betty en Saskia

• 06 Juli 2014 - 14:20

Jose:

Lieve Wingers. Fijn iets van jullie te lezen. Het was een vermoeiende eerste dag. Nu maar lekker zwemmen. Tot horens!! Loekie: dikke tut!!

• 06 Juli 2014 - 14:27

Jilke & Alida:

leuk iets van jullie te horen. veel succes (en zwemplezier:) En dikke tut foar heit. En ien fan Haitze en mem natuurlijk

• 06 Juli 2014 - 14:31

Ida Schokker:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen, en dat jullie allen gastvrij zijn ontvangen met een heerlijke maaltijd.

Vanmiddag maar lekker afkoelen in het meer, en nog een goede zondag toegewenst.

• 06 Juli 2014 - 14:56

Petralien:

Gister zijn jullie Wingers uitgevlogen naar Moldavië. Ook gister zijn 2 jonge vogels van Hendrikus uitgevlogen uit hun vertrouwde nestkastje. Ook zij gaan op eigen vleugels....

• 06 Juli 2014 - 15:58

Ina En Wim:

Lieve wingers fijn dat jullie goed zijn aangekomen en de reis goed hebben doorstaan.nu een fijne middag gewenst en voor de komende dagen veel bouwplezier.vanaf een regenachtige camping bij parijs wensen ee jullie heel veel plezier. Su-Elle: kus van pap en mam. groet van wim en ina en shanne

• 06 Juli 2014 - 16:58

Siemie:

Erg fijn om te lezen dat het goed gaat, ik ben heel benieuwd wie er ver mogen lopen en wie het voorelkaar hebben gekregen om dichtbij te zijn. Heel veel succes en plezier. heel veel liefs van Rients, Siemie, Gooitzen. PS. Gooitzen mist het smsen met Trineke nu al.

• 06 Juli 2014 - 19:44

Ankie:

Lieve allemaal

Fijn dat de eerste indrukken positief zijn.
    Vandaag dus nog even kunnen wennen en ontspannen.
    Morgen op voor het echte werk (:.
    Ik wens jullie veel plezier en succes.
    Moeten de mannen elke dag dat eind lopen??
    J
    Groetsjes en dikke tút Ankie

• 06 Juli 2014 - 20:01

Hielkje:

Hoi allemaal,

Wat fijn om te lezen dat jullie de eerste indrukken al hebben op gedaan en dat die positief zijn. Dit was hopelijk een ontspannen dag. En mooi dat er even gezwommen kon worden! Veel succes morgen .
    groetjes, Hielkje en Marije en een dikke tút voor Rianne :-)

• 06 Juli 2014 - 21:04

Hilly Hoekstra-Hoogkamp:

Hallo allemaal daar in dat verre moldavië,
    Fijn te lezen dat jullie een goede reis hebben gehad.
    Geniet van jullie tijd daar en morgen maar flink aan het werk.
    Dikke tút voor Rianna M en Yorrit.
    Groetjes van Ome Klaas en Tante Hilly.

• 06 Juli 2014 - 21:29

Janneke:

De eerste indruk is de beste. Gelukkig was die heel erg goed! Hopelijk vinden de kinderen het speelgoed en de voetbalshirts mooi en genieten jullie met z'n allen van blije gezichten :-)
    Heel veel succes en gelukkig is sommige communicatie universeel (gebaren, muziek, mimiek). Iedereen kan meer dan die misschien denkt.

Lieve groet,

• 06 Juli 2014 - 21:41

Trineke:

Wauw mooi dat het er al op staat! Inmidels hebben we nog een laptop met wifi! Vanmiddag heeerlijk gezwommen in het meertje met een hele groep uit het dorp, zeker weten gezellig! Komt vast spoedig weer een uitgebreid stukje op.

Dikke tut Ynke en Trineke.

• 06 Juli 2014 - 22:38

Nel Kruiswijk:

Dag allemaal daar in het verre Moldavie,
    leuk om iets van jullie te horen. Jullie eerste verslagje is vanavond direct voorgelezen in de tentdienst in Vegelinsoord. We leven met jullie mee en zijn benieuwd naar de nieuwe verhalen. Succes morgen als het echte werk gaat beginnen.

• 06 Juli 2014 - 22:41

Wietze:

Heehoi!

Zo te lezen al heel wat gezien en beleeft! Fijn om te horen dat jullie een goede reis hebben gehad.
    Veel plezier de aankomende weken en vergeet vooral niet om veel te genieten van alles om je heen!
    Groetjes vanuit drachten, en een dikke tút foar Rianne H.

• 06 Juli 2014 - 22:57

Fokje Den Hertog:

hallo allemaal, wat zijn we blij dat jullie goed zijn aangekomen, hier vanavond bij de tentdienst in Vegelinsoord werd aandacht geschonken aan jullie als Wings groep, ook omdat Rianne den Hertog hier woont!.
    Wij hopen dat jullie een fijne zondag hebben gehad , en morgen gaan jullie ervoor.
    Wij groeten jullie allemaal bij deze!!, en voor Rianne d.H een kus van je ouders Wim en Fokje.

• 07 Juli 2014 - 19:52

Fenje:

fijn dat jullie ter plekke zijn! Veel succes samen. liefs en hartelijke groeten vanuit Friesland.

• 07 Juli 2014 - 21:30

Peter:

Hee

zus Rianne H, veel Succes!!!!!!!!!!!! Het hele team trouwens!

Gr PJG

• 07 Juli 2014 - 22:02

Dikkie:

Beste collega Ynke, . . . en dan zit je in het verre Moldavië na een reis van vele uren. De eerste berichten zijn positief en dus een goede start. Hartelijke groet vanuit Groningen.

• 08 Juli 2014 - 19:12

Sjoukje:

Hallo zus Ynke, hier een berichtje uit Steenwijk. Het is al dinsdag 8 juli en wij zijn benieuwd naar de nieuwe ervaringen met de bewoners in Borgeag. Wat valt je op aan de flora en fauna?

• 08 Juli 2014 - 21:18

Oane:

Toppers,
    Een hele goede eerste indruk en gaat er nog gewerkt worden. Jullie vogels zijn dan wel gevlogen maar het landingsgestel kan nu uit. Ben benieuwd naar jullie verder indrukken en foto's groet Jenny en Oane