Persoonlijke berichten (1) - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu Persoonlijke berichten (1) - Reisverslag uit Borceag, Moldavië van Wings Moldavië - WaarBenJij.nu

Persoonlijke berichten (1)

Door: Iedereen

Blijf op de hoogte en volg Wings

11 Juli 2014 | Moldavië, Borceag

Voor deze post heeft elke Winger een persoonlijk bericht geschreven. Zo kunnen jullie Moldavie uit iedereens ogen lezen en niet alleen uit die van Rixt en Su. We sorteren de berichtjes gewoon op naam, dus kun jij, de lezer, in de browser zoeken op het bericht dat je interessant vindt (ctrl+f en dan naam intypen).

Rixt en Saskia van der Valk:
Lieve familie, vrienden, bekenden,
Waren we een week gelenden nog aan het inpakken, werken, laatste schooldag vieren enzovoorts... Het likt hier al tijden geleden!
Het is een indrukwekkende reis. We bevinden ons in een compleet andere wereld. Moldavie, een Europees land, mijlenver verwijderd van de Nederlandse cultuur en gewoontes. Begrijpelijk, want ook een compleet andere historie.
We hebben geprobeerd om ons van te voren een voorstelling te maken en waren door Livingstone goed ingelicht en voorbereid.
Toch, nu we hier zijn is het nog zo anders. We bevinden ons in een andere realiteit. Mentaliteit, omstandigheden, omgang met dieren - het is anders. Dat vergt van ons aanpassing en soms een denkbeeldig 'schildje' voor ons hart.
Geregeld denken we: 'Zo kan het ook.'
Onze groep - de 10 jongeren en 5 begeleiders - is hecht. We hebben het heel goed samen. Slap geouwehoer en diepzinnige gesprekken wisselen elkaar af. En het feit dat we ons zeer nuttig kunnen maken voelt geweldig. Een mooie groep om trots op te zijn! Wij logeren bij pastor Vasili en zijn vrouw Svetja. Rixt en ik slapen in hun bed. Hartlijke en bescheiden mensen met een groot hart. Ze willen zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven en zijn daarom van vele markten thuis. Pastor, bouwvakker, tuinder, imker. En alles volledig beiologisch dynamisch. We zouden er een voorbeeld aan kunnen nemen. Al zouden we alles wel iets meer 'aangeharkt' en gestructureerd wensen.

Lieve Tjeerd, Jelte en Eelke:
We houden van jullie! De tijd vliegt en over een dikke week zijn we weer thuis! Tut voor jullie en ieder die ons lief is.
xxx Rixt en Saskia.

Freddy de Haan:
Lieve allemaal,
Wat een bijzondere ervaring. Wat een reis. Wat een land. Wat een gastvrije moldaven. Wat een fijne gezellige groep om mee weg te zijn. We hebben vel plezier, gezelligheid, er wordt hard gewerkt en lekker gegeten.
We zijn zo weer terug maar genieten nog even met z'n allen van onze reis.

Oant sjen,
Fredyy

Hendrikus Schokker:
We zijn met een leuke groep en zijn hier enorm gastvrij ontvangen. Als team zijn we leuk en af en toe hard aan het werk. Van uit Moldavie een hartelijke groet aan onze kerkelijke gemeente de sponsors en alle anderen die met ons meeleven. En natuurlijk een lieve groet aan Petralien, Jilke, Alida en Haitze.
Hendrikus

Rianne Minnesma:
Lieve heit, mem, Andre, Geraldien, Marco en Marije!

We zijn inmiddels dag 7 en het gaat echt goed. Ik heb het erg naar mijn zin en de mensen zijn erg gastvrij. Het landschap is hier echt mooi. Afgelopen woensdag hebben we met z'n allen de wedstrijd gekeken. Het was een gezellige boel. We waren die nacht pas kwart voor 3 thuis. Het was een spannend wandelingetje maar na een uur waren we er dan eindelijk. Het werken bij de kerk is erg leuk. Aanstaande zondag gaan we naar Cahul met zijn allen. Eerst naar de kerk daar en dan lekker zwemmen. Volgende week hebben we 4 dagen kinderkamp dus dat betekent dat we vrijdags even tijd voor ons zelf hebben en om onze koffers te pakken. We hebben die avond een afscheidsfeest met bbq. Ik mis jullie allemaal onzettend erg en ik denk vaak aan jullie. We gaan het de laatste paar dagen nog even gezellig maken met z'n allen.
P.S. het naar de wc gaan boven een gat moest eerst wel wennen maar het is nu heel gewoon.

Liefs en een dikke tut
Rianne xxxxxxxxxx

Rianne den Hertog:
Lieve Wietze, heit & mem, Peter en Elis,

Het gaat hier hartstikke goed!De mensen zijn gastvrij, het landschap is echt prachtig en het eten over het algemeen lekker. Heb nog nooit zoveel tomaat gegeten. En jawel, ik ga boven een gat naar de wc, was m'n haar niet elke dag en mijn nagels zijn korter dan ze ooit zijn geweest. Bevalt prima! Gisternacht na de voetbalwedstrijd kreeg ik de hik. Interessant zou je denken. Maar via onze tolk Anna vertelde Moisei dat ze hier geloven dat bij iedere hik iemand je naam herinnert. Wietze ik ga er vanuit dat je de wedstrijd hebt gekeken en rond dat tijdstip nog wakker was. (01.30) dus ik hoop dat jij diegene was!

Dikke knuffel, Rianne

Loekie Casteleijn:
Aan het thuisfront van de fam. Casteleijn: Hoi heit, mem en Jan Willem
Alles gaat hier goed. Mooi weertje, leuke mensen en een goed sfeertje. Ik mis jullie wel wat maar ach nog maar een weekje. De tijd vliegt hier! Hopelijk is alles daar ook goed? Oja en JW: Ik beoefen hier veel swag haha!

Dikke kus van mij
P.S bereid je maar vor op leuke verhalen volgende week
Laurens Jousma:
pap & mam,
het is hier goed uit te houden en prima weer. Fijna vakantie nog.
Laurens

Frank de Haan:
Voor de geinteresseerden,
Het gaat hier helemaal goed. Ik heb het hier erg naar m'n zin en voel me op m'n gemak. Ondanks de slechte voorzieningen begint het leven hier in Borceag aardig te wennen. Het werken hier is zo nu en dan vrij zwaar (o.a. door de hitte), maar wanneer je behoefte hebt aan pauze dan is dat geen probleem. We hebben dan ook een klein plekje onder de bomen waar we kunnen relaxen. Ja, de mensen zijn erg aardig en gastvrij. Ik heb daarom ook moeite met de taalbarriere, want ik wil graag contact maken met de mensen hier. Gelukkig loopt hier een tolk rond die Engels spreekt en het nodige voor ons vertaalt. Na vandaag zijn we hier klaar met het bouwen, scheppen en stenen sjouwen. Morgen (op Laurens' verjaardag) gaan we een kijkje nemen in de hoofdstad van Moldavie Chisinau! Zondag gaan we met de projectleider naar Cahul (de dichtstbijzijnde stad). Maandag begint de week dat we het kinderkamp houden en daar kijk ik erg naar uit! Ik vermaak me hier voorlopig nog wel. Ik denk dat ik na deze twee weken zal gaan waarderen hoe goed we het hebben thuis. Tot die tijd zullen we hier maar roeien met de riemen die we hebben. Dat gaat wel lukken! Oant sjen!
Frank
P.S: Hoe is het weer daar?

Ynke:
Untwikkelingsreis
Yn Moldavie
Fervje, san skeppe
En prate meiinoar werkjend
Underweis

fan Ynke

Trineke van der Schaaf:
Aan de lieve liefhebbers die willen weten hoe het met Trineke gaat:
Fantastisch! Wat een bijzonder land en mooie mensen. Mooie cultuur, relaxt. Aanpassen is niet zo lastig, te laat komen is normaal. Alles gaat z'n gangetje. Zin in pauze? Dan neem die gewoon. Ja, hier aan wennen was geen probleem. Ook lekker vies worden steeds. :) De dieren hebben het wat minder goed dan in Nederland. Ook zijn er kinderen die nu al veel hebben meegemaakt. Helaas kun je niet alles veranderen. Het is zeker de moeite waard om hier eens naar toe te gaan. Deze week hebben we gewerkt en volgende week kinderkamp (jaja, zonder zeilbootje). Wordt vast nog een te gekke week! Nog helemaal geen zin om naar huis te gaan.

Dikke tut en oant sjen! Houd van jullie! xxxxxxxx Trineke. <3

Betty Wiersma:
Foar Ferdinand, Pyter, Klaas en Desiree,

Hjir is alles gut. Ik sit hjir elk yn de ferbouwing, dus ik fiel my al gau tus. It giet hjir al wat oars. Kinst net efkes wat bolkjes helje by Pont Meyer. Alles wordt opnij brukt, hout, spikers, izertriid, ens. Ik ha tegearre mei Loekie in keamer. Se is in hiele beste sliepmaat.

Dikke tut en oant nije wike sneon. Praat ik dy dan wer fierder by.
Betty.

Ismay van der Werf:
Hey lieverds thuis. Ik heb het super hier! Het weer is niet te warm, het werk is niet te zwarr. Ik vind het erg leuk om iets voor de mensen hier te doen. Ze waarderen het wel voor zover ik hun taaltje kan begrijpen.
Ik zit in een gastgezin met Betty, Su-Elle en Loekie. Ons gastgezin is heel gastvrij en aardig. Ongeveer 25 min lopen vanaf de kerk waar we de hele dag zijn. Gister kwamen we thuis en was de was er al voor ons afgehaald, erg lief! Met handgebaren krijgen we het wel voor elkaar om te vragen voor nieuw wc papier en te kunnen tandenpoetsen aangezien ze geen woord Engels kunnen en wij ook geen Roemeens. Verder dan 'goedemorgen' en 'dankjewel' komen we niet.
Zoals jullie waarschijlnijk gelezen hebben, hebben we woensdag in een mooi krap kamertje de nederlaag van Nederland kunnen zien. Helaas verloren maar heel gezellig om er met z'n allen te zien. Inclusief een paar mensen van de Moldavische groep en onze Tolk Anna.
Vandaag is onze laatste werkdag. Deze week is super snel gegaan door het harde werken en de gezelligheid. Het eten is hier ook lekker. De vrouwens hier kunnen erg goed koken! Heerlijk.
Volgende week hebben we maandag tm donderdag kinderkamp. Erg benieuwd hoe dat zal lopen.
Ohja, de wc en de douche zijn als verwacht. Buiten, en een gat in de grond. Vies, maar prima te doen. Ik ben er inmiddels wel aan gewend. De douche is heerlijk, lekker koud water en uitzicht op een groot veld met groenten.
Liefs en tot snel! Ismay x

Su-Elle Kamps:
Ik kan nu wel vertellen hoe ik het hier vind, maar (a) ik schrijf elke dag de blog al en (b) dat is veel te mainstream voor een hipster als ik *hairflip* (mooie praeteritio he, T?)
Dus ik schrijf wel gewoon iets voor de mensen die het enigszins interesseren:
Daphne en Jo, ik hoop dat jullie vakantie leuk is. Ik hoop dat Daphne lekker slaapt en dat de Lansertjes veel High School Musical zingen bij de piano. Dap, de groetjes aan alle Blanken, maar natuurlijk ook aan de Zwarten (we zijn niet racistisch). Jo, de groetjes aan de Lansers en Jesper en misschien jouw vriendje als je die inmiddels hebt. Ik hoop dat je niet teveel denkt aan lege parkbankjes.
Ina en Wim (en Shanne, soortvan), ik hoop dat het leuk is in Parijs en jullie veel stokbrood eten want dat hoort zo als je op vakantie gaat in Frankrijk. Meer weet ik eigenlijk niet te zeggen, maar de vliegtuigpillen werkten dus bedankt daarvoor. De slaappillen werken ook, maar dat wisten we wel. Jullie zijn mijn favoriete drugsdealers.
En aan mijn lytse maar niet per se kleine maatje, ik hoop dat je toffe dromen hebt. Ik kijk nu al uit naar ijs en film, groetjes thuis en veel plezier op vakantie! En wellicht sterkte.
Aan de overige mensen die mij beschouwen als hun vriend of zichzelf beschouwen als mijn vriend, een fijne vakantie gewenst! Ik denk ook aan jullie, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen omdat ik niet weet wie dit leest en ik dus niet kan weten of ik aan die persoon heb gedacht, maar ik heb aan veel mensen gedacht dus ik neem aan van wel. Het is ook gewoon onzinnig om te zeggen dat je aan mensen denkt, want ik kan ook gewoon denken: Daphne je bent echt een kut, en dan denk ik ook aan je maar is het totaal niet positief. Niet dat je dat bent, maar ik moest een voorbeeld verzinnen en ik dacht aan jouw naam. Wat maakt het ook uit, doei.

___________

Ergens in het kinderkamp zullen we waarschijnlijk nog een stroming persoonlijke berichtjes publiceren, aangezien we dan nog veel meer nieuwe indrukken hebben geabsorbeerd. We zien jullie dan wel!


  • 11 Juli 2014 - 15:10

    Angelique:

    Heerlijk om ieders ervaringen te lezen! Fijn dat het goed gaat, dat jullie als groep hecht zijn, fijn dat jullie iets kunnen betekenen. Zet m op nog even! Ga ik ook doen :-)
    Oh en Sue Elle; ik moet t ff zeggen; wat schrijf jij heerlijk! Een lust om de blog te lezen elke keer. En natuurlijk lees ik alle berichtjes; mooi om dat van jullie allemaal te lezen.
    Frank: strandweer hier; onze temp komt in de buurt van jullie temp daar. Weliswaar moeten wij dat hier met buien/ onweer bekopen en wordt het weer minder warm.
    Fijn weekend, fijn zwemmen (maar even lekker het vuil eraf weken haha) en blijven genieten.
    xxx Angelique

  • 11 Juli 2014 - 15:46

    Dominee:

    Wat goed te lezen dat de reis aan jullie verwachtingen voldoet. Het moet fantastisch zijn om zo met elkaar als groep op te trekken en jezelf ook nog een beetje nuttig maken ook! Ik hoop dat jullie de kaars hebben kunnen aansteken in de kerkdienst. Ik denk dat jullie belanstelling en inzet ook als een lichtje is voor de mensen daar. Nog een fantastische week!

  • 11 Juli 2014 - 19:10

    Marja:

    Leuk al die verhalen te lezen. Mis alleen die van Yorrit, maar die komt vast nog. Wij zijn in Portugal, Erwin in Amerika, Alysha in Spanje en Yorrit in Moldavië. Wat een wereldreizigers! Als ik alles zo lees hebben jullie een prachtige tijd. Heel veel plezier nog en Yorrit heb je nog gemetseld of hoefde dat niet? Dikke tút fan Heit en Mem.

  • 11 Juli 2014 - 20:31

    Fokje Den Hertog:

    prachtig om van ieder een verhaal te lezen! ieder van jullie schrijft het zelfde dat het super met jullie gaat , en lieve gastvrije mensen.! ja en een heel ander leven daar dan jullie gewend zijn..
    wij denken veel aan jullie vooral omdat het hier nu opeens ook erg heet is en buiten werken valt dan niet mee
    Een grote verrassing dat Rianne d H mij [ haar mem Fokje] belde omdat ik jarig was,> geweldig om de stem even te horen. wij hopen dat jullie daar nog veel kunnen doen voor anderen.
    Gr van Wim ,Fokje , Peter en Elisa den Hertog

  • 11 Juli 2014 - 21:14

    Ina En Wim:

    Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen. Het klinkt allemaal heel positief. Fijn. Ook leuk te lezen dat je went aan alle dingen die je thuis niet hebt, of anders hebt. Su-Elle, gelukkig dat de vlucht goed ging. We blijven je graag sponseren. We zijn ondertussen weer thuis en hebben Parijs niet gezien. Wel veel stokbrood gegeten en veel regen gehad. We wensen jullie hele fijne vrije dagen en heel veel plezier met het kinderkamp. Ik hoop dat de kinderen in Borceag straks met plezier kunnen terugkijken op deze 4 dagen.
    Liefs, Wim, Ina en Shanne. (de echte, en niet een soortvan!)

  • 11 Juli 2014 - 21:19

    Birte:

    Wat fijn om te lezen dat het goed gaat en dat jullie het naar jullie zin hebben! Ik ben ongelooflijk trots op jullie en wens jullie nog veel succes en vooral veel plezier de komende week! Dikke tut en veel liefs!

  • 12 Juli 2014 - 11:14

    José:

    Fijn om jullie verhalen te lezen. Jullie komen met een schat aan ervaringen en levenswijsheid terug.
    Ja Loekie, het gaat hier prima. We missen jou ook heel erg hoor!! We zullen de oudjes in Ny Bethanie de groeten van je doen en vertellen dat het goed gaat. Maak er nog een goede week van, met ook veel plezier. We kijken uit naar de volgende blog!! Liefs van heit, Jan-Willem en van mij!!

  • 12 Juli 2014 - 13:13

    Wietze:

    Lieve Rianne,

    Fijn om te horen dat je het erg naar je zin hebt! Ik heb inderdaad de wedstrijd gekeken en zeker nog even aan jou gedacht! Als je elke keer dat ik even aan je denk de hik krijgt dan hik je nogal wat af! Ik vind het super tof wat je daar allemaal doet, door de foto's die jullie bijgevoegd hadden krijg ik een beetje een beeld hoe het daar aan toe gaat! Vooral veel plezier bij het werken en het relaxen!

    Een hele dikke knuffel terug!
    Wietze,

  • 12 Juli 2014 - 13:31

    Ankie:

    Lieve Frank en Freddy

    Wat fijn dat jullie allemaal zo enthousiast zijn. Leuk om ieders eigen ervaring te lezen.
    Heb je je krentenbollen al op Frank? En ben je inmiddels al gewend aan de tomaten en komkommers ;)?
    Het zware lichamelijke werk zit er nu op. Jullie laten iets achter wat hoop ik lang zal blijven bestaan. Nu komt het dankbare werk met de kinderen. Lijkt me erg leuk om te doen.
    Nog even ontspannen in t weekend. Mooi dat jullie deze kans krijgen om meer van het land te zien. Geniet er van.
    Hier in Fyslân ook warm weer. Wij werken niet zo hard :).

    Succes voor de komende week!

    dikke knuffel
    mem Ankie

    Laurens gefeliciteerd met je verjaardag!!!


  • 12 Juli 2014 - 13:33

    Hans En Janneke:

    Lieve Rixt en Saskia,
    Wat een mooi (persoonlijk) bericht! Rationeel kun je vaak veel wel begrijpen maar emotioneel komt er dus veel binnen. Jullie beleven Moldavië, de cultuur, de mensen wel begrijpen wij uit het bericht. De weken vliegen inderdaad voorbij. Wij hopen jullie na de vakantie in ieder geval te zien en de (verwerkte) belevenissen persoonlijk te horen.
    Normaal zeggen we: het dak gaat eraf maar gelukkig zit bij jullie het dak er (bijna?) op.
    Nog een fijne week en succes met de kinderspelweek!
    Lieve groet van Hans en Janneke

  • 12 Juli 2014 - 14:26

    Haitze:

    Leave heit, (Hendrikus)

    Sit it dak d'er al op? Ik haw dij bovenop it dak sjoen op'e foto. Ik bin hast jierdei. Nog trije nachtjes. Ik krij hast allegear kadootjsjes. Heit mut hjir moarn wer sliepe. Heit is lief.

    Dikke krûp fan Haitze

  • 12 Juli 2014 - 14:41

    Alida:

    Hallo Meneertje Schokker wij missen jou heeeeeeeeeeel erg (ik tenminste). Ik verveel me tepletter (<-- compliment). Jilke en ik hebben een leuke yay-day gehad. Sorry geen cupcakes over hihi d:-D. Het weer is hier prachtig ( misscien ietsje tè heet( ik zit steeds binnen :-))). Mijn fietsje komt woensdag, oude fiets gaat weg ( hij levert GELD op( vet veel voor dat stuk ongeluk)). Haha! Stikken jullie daar eigenlijk niet van de hitte ofzow!? Nou ja boeie.

    Dikke knuffel van Lietje

    P.S. mem weet niet hoe ze een dakje op een u krijgt

  • 12 Juli 2014 - 16:19

    Lutina Heida:

    Hallo allemaal,

    Wat een prachtige ervaring ,en wat fijn dat iedereen zo goed voor jullie is
    en jullie het met elkaar ook goed hebben..
    Zoals enkelen al schrijven we hebben er veel over gelezen en gesproken
    maar... om het te ervaren is iets heel anders!.
    Wens jullie nog een hele fijne week toe .
    Laurens nog gefeliciteerd, deze verjaardag vergeet je nooit weer!

    tot ziens in de haske

    groetjes van lutina en fam


  • 12 Juli 2014 - 20:36

    Anja:

    Wat prachtige om jullie verhalen te lezen. Een geweldige ervaring.
    Heel veel succes de komende week!
    Warme groet,
    Anja

  • 12 Juli 2014 - 21:11

    Hielkje:

    Hoi lieve Rianne,

    Wat fijn dat het goed gaat en dat je het naar de zin hebt. Ik moest deze week wel even aan jullie denken toen ik in Frankrijk was en daar ook niet altijd gewoon naar de wc kon gaan onderweg.
    Mooi dat jullie ook nog wat van het land gaan zien en dat jullie met elkaar enthousiast zijn over alles wat jullie meemaken en zien.
    Veel plezier zondag en geniet maar van alle dagen.

    groetsjes en een dikke tút,
    mem en de rest

    Ohja, Laurens gefeliciteerd !

  • 12 Juli 2014 - 21:35

    Ida:

    De tijd vliegt, hier tenminste jullie eerste week zit er al weer op. Prachtig om jullie verhalen te lezen en te weten dat het goed gaat. Nu nog de kinderen lekker verwennen en leuke spelletjes doen. Wij zijn al benieuwd naar het volgende verslag. Groetjes voor de hele Wings groep jullie zijn echte kanjers.

  • 13 Juli 2014 - 10:08

    Klazien:

    Net al jullie verhalen gelezen, super hoor wat jullie daar allemaal mee maken. Een ervaring die je nooit meer gaat vergeten! En Ismay dan kun je mooi Moldavisch voor ons koken als je terug bent... Succes tijdens het kinderkamp! Dikke kus voor Ismay!

  • 15 Juli 2014 - 13:15

    De Sponsors Van Hendrikus:

    Hallo hendrikus en andere wingers,
    We zijn blij met het bericht dat er ook hard gewerkt wordt.
    En zien al een puntdak op de foto. En een blije hendrikus. Zijn alle materialen op tijd geleverd? Liggen jullie op planning? We zijn erg benieuwd of de sportieve Hendrikus elke ochtend een half uurtje vanaf het gastgezin naar de bouw hardloopt, net als thuis. En na de barre tocht even lekker douchen? Of kun je daar de douche ook niet vinden??
    We missen nog het verslag van het doel van de reis de ontmoeting
    Verder zien we de cadeaus na de vakantie wel.

    Grioeten van de collega's van hendrikus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wings

Wij zijn een groep jongeren en begeleiders van de PKN Oudehaske, Vegelingsoord en Haskerhorne. Deze zomervakantie zullen we in Moldavië vrijwilligerswerk verrichten en op deze blog kunt u ons ook volgen!

Actief sinds 07 Juni 2014
Verslag gelezen: 1002
Totaal aantal bezoekers 14018

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 19 Juli 2014

De eerste reis van Wings

Landen bezocht: